Af tomhed kommer alting eller ingenting

 

Af tomhed kommer alting eller ingenting?

Det kunne næsten lyde helt buddhistisk eller spirituelt. Jeg er ikke buddhist. Men jeg interesserer mig for det spirituelle. Det handler dette nyhedsbrev dog ikke om.
 
Jeg skriver som terapeut. Og som menneske. I en mærkelig tid.

 
For hold nu op, hvor er meget, som det ikke plejer at være. Nogen trives rigtig godt med en roligere hverdag. Med mindre kontakt og færre gøremål. Det er dejligt og skal bare nydes! Andre har det sværere med det. Det er meget individuelt.
 
Koncerter, ferier, biograf, café-ture med veninder, holdtræning… er ting, som jeg elsker og fylder mig med energi. Men som ikke er en mulighed nu. Det savner jeg. Omvendt giver det plads til andre ting. Tid til nye påfund og idéer. Tid til reflektion. Det nyder jeg.
 
Men i en tid, hvor alting er mere stille, oplever jeg – både personligt og professionelt – at fraværet af de sædvanlige gøremål skaber en følelse af tomhed. Der er ikke længere den der ”hverdags-støj”, hvor livet bare kører derud af med velkendte rutiner og gøremål, hvor man ikke lige giver sig tid til at stoppe op og tænke lidt over tingene. Det er vi tvunget til nu. Og det er såmænd ikke nogen dårlig ting!
 
Tomheden nærmest råber på at blive fyldt ud!

 
Det, som ligger lige til højrebenet for mange mennesker, er bekymringer. Bekymringer over, hvor lang tid det kommer til at vare, hvordan ser verden ud bagefter, hvordan påvirker det vores børn og unge, os selv, jobbet…

Man kan også blive ramt helt ned på det eksistentielle plan, hvor man virkelig føler sig alene, frygter at blive syg og dø og måske helt mister meningen med det hele. Her gør det ondt. Omvendt ligger der også et kæmpe udviklingspotentiale.
 
Jeg bliver tit spurgt, om folk er mere triste i denne tid. Og ja, det er en del.  
 
Tomheden giver plads til at mærke sig selv på en anden måde. Og man kan godt blive forskrækket over det, man mærker. For det er nemlig ikke altid, at tanker og følelser er helt "enige". Måske har man hidtil gået rundt og tænkt, at alt var fint. Lullet trygt og godt ind i hverdagsstøjen.
 
Og måske mærker man nu, at alt ikke er helt så fint alligevel.
 
Så i kølvandet på tomheden kommer mulige forandringer. Og det er altså de færreste hjerner, som bryder sig om forandringer. Sådan i virkeligheden. Selvom det er meget moderne at være forandringsparat.
 
Derfor oplever mange en særlig turbulent tid i deres indre, lige nu.

Hvis du tør, er denne crazy corona-tid en oplagt mulighed for at tillade dig selv at mærke efter og være ærlig overfor dig selv. Og med kærlig nysgerrighed finde ud af, om der er noget indeni som har brug for opmærksomhed. Er der noget, der skal gødes, udvikles eller næres?
 
For den gode nyhed er nemlig, at det som fungerer godt, faktisk bliver endnu bedre! Den ekstra tid vi har til rådighed, gør det gode forhold bedre, de tætte relationer til børn, venner og familie tættere, faglig stolthed stærkere, osv.
 

Og på den måde kan alting skabes ud af tomheden. Og det er da bedre end ingenting!
 
Pas på dig selv og hinanden
❤️




Kommentarer